2016. júl 25.

Edgley Optica az olcsó brit kisrepülőgép

Edgley Optica az olcsó brit kisrepülőgép

Helikopterek alternatívája lehet?

Brit mérnökök fejlesztették ki ezt a szokatlan formájú kisgépet, a Edgley Optica névre hallgató kis hatótávolságú repülőt. A fejlesztés során a fő koncepció egy olyan repülő "alkalmatosság" kifejlesztése volt, mely felderítési és ellenőrzési feladatok végrehajtása mellett alacsony költséggel üzemeltethető.

1000aiscraftphotos.jpg

Optica első repüléseinek egyike (forrás: 1000aiscraftphotos.com)

A modell kifejlesztése 1974-ben kezdődött, John Edgley (Edgley Aircraft Limited) repülőmérnök  irányítása alatt. Az első próbarepülést 1979. december 14-én hajtották végre és annyira ígéretesnek  bizonyultak a tesztek, hogy 1982-ben egy befektetői csoport is beszállt a projektbe. Egy új gépsort is üzembeállítottak Old Sarum Airfield-en (Wiltshire, Anglia). 1985-ben a gép megkapta az a repülőgép minősítést a brit polgári légiközlekedési hatóságtól, így megkezdődhetett a polgári célú értékesítés.


Főbb műszaki adatok: 

Kabin:

2 személyes (1 vezető, 1 utas)

Hossz:

8.15 m

Fesztávolság:

12.0 m

Magasság:

 2.31 m

Szárnyfelület:

15.8 nm

Tömeg:

948 kg

Max. össztömeg:

1315 kg

Hajtómű:

1 × Textron Lycoming IO-540-V4A5D

Max. sebesség:

213 km/h

Ajánlott utazási sebesség:

130 km/h

Hatótávolság:

1056 km

 

A fülke egy gömb formájú üvegkabin, ami kiváló kilátást biztosít a pilóta számára. A látómező 270°-os. A szárny és vezérsíkok kialakítása lehetővé teszik a gép lassú repülését és a jó manőverezést. Ezt teszi lehetővé, hogy akár 90 km/h-val is lehessen vele repülni, de a maximális sebessége is csak 190 km/h körül mozog. A jellegzetes kinézete miatt "Bug-eye" néven becézik.
edgley_optica_3v_rcgroups.jpg

A repülőgép légcsavarja a törzsburkolat belsejében forog és egy dugattyús motor hajtja. A prototípusban egy Lycoming O-320 típusú 6 hengeres szívómotort (106 LE/119 KW) alkalmaztak, melyet 1983-tól Lycoming O-540 nagyobb teljesítményű erőforrása váltotta fel (300 LE/220 KW). A jó aerodinamikai kialakítás miatt a motor nagyon halk működést tesz lehetővé.  A futómű fix felfüggesztést kapott. Az alkalmazott alumínium borítás miatt a gép könnyű súlya kedvező fogyasztást biztosít.

Annak ellenére, hogy ígérjohnedgley002_aeroelvira_co_uk.jpgetes volt projekt pénzügyi problémák miatt nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. A repülőgépből mindössze 22 darabot értékesítettek.(A 23. megrendelést nem tudták teljesíteni). 1986-ban voltak a csúcson, amikor 15 gépet értékesítettek. 1987-ben valószínűsíthetően gyújtogatás miatt a gyár leégett, melyben 10 átadásra váró gép semmisült meg.

Ezt követően az Optica projekt több tulajdonosváltáson esett keresztül. A gyártási és tervezési jogokat a FLS Aerospace ( Lovaux Ltd) kapta meg. Kétszemélyes oktatógépet szerettek volna  kifejleszteni a UK légierő számára, de ez a projek
t is meghíúsult. 1990-ben a Lovaux Ltd. felmérése szerint mindegy 8000 db megfigyelést végző drága helikoptert lehetne az olcsó Optica gépekre lecserélni. Az optimista előrejelzést viszont az érdeklődés lanyhulása mellett pénzügyi nehézségek árnyékolták be.

A technikai és pénzügyi nehézségek után 2007-be az Optica projekt újabb fordulatot vett. John Edgley a gép főkonstruktőre által alapított cég (AeroElvira Limited) vette át a gyártást és értékesítést.

Az visszatérés 2008. június 3-án Edgey Optica G-BOPO típusnévvel történt. 2016. augusztusában tervezik a értékesítés és termelés újraindítását. Népszerűségét a helikoptereknél is jóval kedvezőbb üzemeltetés növelheti. Kiválóan alkalmazható tengerpartok, távvezetékek, közlekedési utak/csomópontok ellenőrzésére.


Reméljük a projekt ezúttal sikerrel folytatódik.

Forrás: wikipedia.org, www.optica.co.uk

Szólj hozzá

Bug-Eye Edgley Optica olcsó repülőgép felderítő gép John Edgley Optic G-BOPO