Edgley Optica az olcsó brit kisrepülőgép
Helikopterek alternatívája lehet?
Brit mérnökök fejlesztették ki ezt a szokatlan formájú kisgépet, a Edgley Optica névre hallgató kis hatótávolságú repülőt. A fejlesztés során a fő koncepció egy olyan repülő "alkalmatosság" kifejlesztése volt, mely felderítési és ellenőrzési feladatok végrehajtása mellett alacsony költséggel üzemeltethető.
Optica első repüléseinek egyike (forrás: 1000aiscraftphotos.com)
A modell kifejlesztése 1974-ben kezdődött, John Edgley (Edgley Aircraft Limited) repülőmérnök irányítása alatt. Az első próbarepülést 1979. december 14-én hajtották végre és annyira ígéretesnek bizonyultak a tesztek, hogy 1982-ben egy befektetői csoport is beszállt a projektbe. Egy új gépsort is üzembeállítottak Old Sarum Airfield-en (Wiltshire, Anglia). 1985-ben a gép megkapta az a repülőgép minősítést a brit polgári légiközlekedési hatóságtól, így megkezdődhetett a polgári célú értékesítés.
|
A fülke egy gömb formájú üvegkabin, ami kiváló kilátást biztosít a pilóta számára. A látómező 270°-os. A szárny és vezérsíkok kialakítása lehetővé teszik a gép lassú repülését és a jó manőverezést. Ezt teszi lehetővé, hogy akár 90 km/h-val is lehessen vele repülni, de a maximális sebessége is csak 190 km/h körül mozog. A jellegzetes kinézete miatt "Bug-eye" néven becézik.
A repülőgép légcsavarja a törzsburkolat belsejében forog és egy dugattyús motor hajtja. A prototípusban egy Lycoming O-320 típusú 6 hengeres szívómotort (106 LE/119 KW) alkalmaztak, melyet 1983-tól Lycoming O-540 nagyobb teljesítményű erőforrása váltotta fel (300 LE/220 KW). A jó aerodinamikai kialakítás miatt a motor nagyon halk működést tesz lehetővé. A futómű fix felfüggesztést kapott. Az alkalmazott alumínium borítás miatt a gép könnyű súlya kedvező fogyasztást biztosít.
Annak ellenére, hogy ígéretes volt projekt pénzügyi problémák miatt nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. A repülőgépből mindössze 22 darabot értékesítettek.(A 23. megrendelést nem tudták teljesíteni). 1986-ban voltak a csúcson, amikor 15 gépet értékesítettek. 1987-ben valószínűsíthetően gyújtogatás miatt a gyár leégett, melyben 10 átadásra váró gép semmisült meg.
Ezt követően az Optica projekt több tulajdonosváltáson esett keresztül. A gyártási és tervezési jogokat a FLS Aerospace ( Lovaux Ltd) kapta meg. Kétszemélyes oktatógépet szerettek volna kifejleszteni a UK légierő számára, de ez a projek
t is meghíúsult. 1990-ben a Lovaux Ltd. felmérése szerint mindegy 8000 db megfigyelést végző drága helikoptert lehetne az olcsó Optica gépekre lecserélni. Az optimista előrejelzést viszont az érdeklődés lanyhulása mellett pénzügyi nehézségek árnyékolták be.
A technikai és pénzügyi nehézségek után 2007-be az Optica projekt újabb fordulatot vett. John Edgley a gép főkonstruktőre által alapított cég (AeroElvira Limited) vette át a gyártást és értékesítést.
Az visszatérés 2008. június 3-án Edgey Optica G-BOPO típusnévvel történt. 2016. augusztusában tervezik a értékesítés és termelés újraindítását. Népszerűségét a helikoptereknél is jóval kedvezőbb üzemeltetés növelheti. Kiválóan alkalmazható tengerpartok, távvezetékek, közlekedési utak/csomópontok ellenőrzésére.
Reméljük a projekt ezúttal sikerrel folytatódik.
Forrás: wikipedia.org, www.optica.co.uk