Első angol sugárhajtású vadászgép
Gloster E-28.39 (Gloster Pioneer)
Az angol Frank Whittle már 1930-ban szabdalmaztatta sugárhajtőmű-tervét. A szabadalomra alapozva 1936-ban kezdődtek meg, az első ilyen hajtóművel felszerelt repülőgép kifejlesztése. A kísérleti gép neve Gloster E28.39 nevet viselte, melyet hosszas fejlesztési időszak követett, egészen 1944-ig. Természetesen ezt befolyásolta Anglia II. világháborús részvétele a szövetségesek oldalán.
Az első próbarepülés a géppel, előtérben a fejlesztő mérnökök (forrás:http://forum.warthunder.com)
Whittle már a diplomatervében a nagy magasságú és a 800 km/h óra feletti repülés technikai megvalósításának lehetőségeiről értekezett. Megállapította, hogy a hagyományos dugattyús motor által hajtott légcsavar nem biztosít megfelelő toló erőt. Számításokkal alátámasztotta, hogy a dugattyús motor kompresszort hajtson, amit a égéskamrában vezetve sűrített levegőt és üzemanyagot beporlasztva, mely megyulladva és forró gázokat áramoltatva hátrafelé előre hajtja a gépet. 1936-ban a Angol Légügyi Minisztérium jóváhagyásával és volt pilótatársával megalapította a Power Jet Ltd.-t. Majd hozzálátott a sugárhajtómű gyakorlati kivitelezéséhez.
1939 szeptemberben a brit Légügyi Minisztérium egy olyan repülőgép követelményjegyzékét adta meg a Gloster cégnek, mellyel Frank Whittle egyik sugárhajtású motorját repülés közben ki lehet próbálni.
Főbb műszaki adatok: |
|
Kabin: |
1 személyes |
Hossz: |
7.74 m |
Fesztávolság: |
8.84 m |
Magasság: |
2.70 m |
Szárnyfelület: |
13.6 nm |
Tömeg: |
948 kg |
Felszálló tömeg: |
1700 kg |
Hajtómű: |
|
Max. sebesség: |
544 km/h |
Hatótávolság: |
656 km |
Whittle , George Carterrel (Gloster cég vezető tervezője) együttműködve kapta meg a feladatot, hogy készítsenek repülőgépet a hajtómű kipróbálására. 1940. február 3-án a Légügyi Minisztériummal aláírtak két prototípusról szóló szerződést. Az első prototípus 1941. áprilisára készült el. A gépet olyan helyen gyártották, amely kevésbé volt kitéve a II. világháborús német bombázásoknak, így gyár Anglia keleti partjához közeli Hucclecotban volt. A gép a 28 típusjelzést kapta, mely minisztérium által specifikált 28. számú kísérleti repülőgépre utal.
Whittle-hajtóművel először 1941. május 15-én emelkedett a magasba a repülőgép, melynek erőforrását Whittle W1 típusú sugárhajtómű adta. Ez a példány megtekinthető az londoni Tudományok Múzeumában.
A légbeszívás a motor orrán volt, és a vízszintes vezérsík a hajtómű fúvócsöve felett helyezkedett el. A második prototípust (szériaszáma W4046). 1943. március 1-jén kapcsolódott be, kezdetben egy Rover W2B motor hajtotta., melynél problémák merültek fel a motor olajellátásával és kenőrendszerével. A második prototípus lezuhant július 30-án. Az egyik csűrőlap beszorult, a gép irányíthatatlanná vált. A berepülőpilóta sikeresen kiugrott és ejtőernyővel földet ért. A repülőgéppel végzett próbák elősegítették a sokkal sikeresebb Gloser Meteor típusú repülőgép kifejlesztését.
Az első prototípust (szériaszám W4041) a londoni Tudományok Múzeumában (Science Museum) tekinthető meg, a gépről két életnagyságú másolat is készült. Egyik a Farnborough-i repülőtér közelében, a másik Lutterworth-ban található. A gépet a Daily Mail című újság beválasztotta a 10 leghíresebb angol tervezés klasszikusai közé, amelyben olyan termékek szerepelnek, mint a Mini Morris autó, Colossum számítógép vagy a CT vizsgáló berendezés.
Forrás: wikipedia, Daily Mail