Szovjetek első egyfedeles vadászgépe
Polikarpov I-1 (IL-400-bis)
Az 1923-as év elején kezdte meg N.N. Polikarpov repülőmérnök vezetésével az első monoplán (egyfedeles) vadászgép tervezését, a Szovjet Légierő felkérésére. A gép elkészítésére nagyon rövid idő állt rendelkezésre, mivel a repülőgépet a nyár végére már működőképes állapotra kellet elkészíteni. Az egyszemélyes fából készül repülőgépet először 1923. augusztus 15-én mutatta be K.K. Arzeulov berepülő pilóta.
A gép erőforrás egy kb. 400 LE (300 KW) teljesítményű 12 hengeres Liberty típusú motor hajtotta, ami abban az időben komoly műszaki teljesítménynek számított. A gép testét és a szárnyakat rétegelt lemezzel borították. A géppel 264 km/h-s sebességével is egyedülálló volt. Az első berepülés viszont nem volt eredményes, ugyanis a gép egy manőver során átesett, és lezuhant.
Készült egy második prototípus, amelynél már orvosolták az elsőnél jelentkező problémákat. Megnövelték a repülőtestet, a függőleges vezérsíkot, valamint a vezetőfülke is fejlesztésen esett át. Ezt a típust IL-400 Bis vagy IL-400B névvel illették. Ez a típus 1924. július 18-án debütált, a termelés pedig október 15-én kezdődött meg. Kis sorozat gyártás valósult csak meg, mindössze 33 példány készült a Szovjet Légierő számára.
Főbb műszaki adatok: |
|
Kabin: |
1 személyes |
Hossz: |
8.30 m |
Fesztávolság: |
10.8 m |
Magasság: |
2.31 m |
Szárnyfelület: |
20 nm |
Max. össztömeg: |
1510 kg |
Hajtómű: |
1 × Liberty L-12 hengeres motor, 298 kW (400 hp) |
Max. sebesség: |
264 km/h |
Hatótávolság: |
650 km |
Fegyverzet: |
2× PV1 típusú gépágyú |
Később a rétegelt fa borítást, alumínium váltotta fel. A felszereléshez tartozott két 7.62 mm-es PV-1 típusú szinkronizált gépágyú. A gyártás nem ment zökkenőmentesen, sok probléma adódott a gép megbízhatóságával is. Ezen a gépen hajtotta végre Mikhail Mikhaylovich Gromov pilóta az első sikeres szovjet ejtőernyőugrást. 1927. június 23-án.
Forrás: aviastar.org