Egy kiváló hazai iskola-repülőgép az 1920-as évekből
Feiro Dongó kétfedeles repülőgép (1924)
Feigl Gyula és Rotter Lajos fiatal mérnökök nevéhez fűzödik hazánk egyik legkorábbi kétüléses oktató-repülőgépe. Készült egy felsőszárnyas utasrepülőgép a FEIRO Daru és egy jobb aerodinamikával rendelkező duplaszárnyas változat a FEIRO Dongó.
A Dongó egy olyan oktatógép ami stabil repülést és érzékeny irányíthatóságot biztosít. A könnyűszerkezetes gépből pedig kiváló kilátást nyújt, mind az oktató, mind a növendék számára. A gép legnagyobb erőssége a szárny-kialakítás volt. Az elliptikus szárnyvégek nagyon kedvező légellenállást biztosítottak. A két szárnytávolság is meglehetősen nagy, a vékony szárnyak pedig hosszirányú stabilitást nyújtottak.
Az alsó szárny mindegy 600 mm hátrébb helyezkedik el, mint a felső. A felső szárny 2°, míg az alsó 0°-os állásszögben helyezkedik el, ami jobb manőverezést tesz lehetővé. A szárnyakat függőleges, keresztirányú és fordított V profilú acél támasztékok tartják.
Főbb műszaki adatok: |
|
Kabin: |
2 személyes (1 oktató, 1 növendék) |
Hossz: |
6.2 m |
Fesztávolság: |
11.5 m és 10.5 (felső és alsó szárny) |
Magasság: |
2.95 m |
Szárnyfelület: |
15.0 nm |
Tömeg: |
450 kg |
Felszálló tömeg: |
690 kg |
Hajtómű: |
|
Max. sebesség: |
165 km/h |
Utazó sebesség: |
75 km/h |