2016. júl 25.

Egy kiváló hazai iskola-repülőgép az 1920-as évekből

Egy kiváló hazai iskola-repülőgép az 1920-as évekből

Feiro Dongó kétfedeles repülőgép (1924)

Feigl Gyula és Rotter Lajos fiatal mérnökök nevéhez fűzödik hazánk egyik legkorábbi kétüléses oktató-repülőgépe. Készült egy felsőszárnyas utasrepülőgép a FEIRO Daru és egy jobb aerodinamikával rendelkező duplaszárnyas változat a FEIRO Dongó. 

39-1.jpg

A Dongó egy olyan oktatógép ami stabil repülést és érzékeny irányíthatóságot biztosít. A könnyűszerkezetes gépből pedig kiváló kilátást nyújt, mind az oktató, mind a növendék számára. A gép legnagyobb erőssége a szárny-kialakítás volt. Az elliptikus szárnyvégek nagyon kedvező légellenállást biztosítottak. A két szárnytávolság is meglehetősen nagy, a vékony szárnyak pedig hosszirányú stabilitást nyújtottak.  

Az alsó szárny mindegy 600 mm hátrébb helyezkedik el, mint a felső. A felső szárny 2°, míg az alsó 0°-os  állásszögben helyezkedik el, ami jobb manőverezést tesz lehetővé. A szárnyakat függőleges, keresztirányú és fordított V profilú acél támasztékok tartják. 

Főbb műszaki adatok: 

Kabin:

2 személyes (1 oktató, 1 növendék)

Hossz:

6.2 m

Fesztávolság:

11.5 m és 10.5 (felső és alsó szárny)

Magasság:

 2.95 m

Szárnyfelület:

15.0 nm

Tömeg:

450 kg

Felszálló tömeg:

690 kg

Hajtómű:

Max. sebesség:

165 km/h

Utazó sebesség:

75 km/h

Szólj hozzá